miercuri, 13 aprilie 2011

Palatul Brancovenesc Potlogi-10-04-2011

O tura pe care o aveam in minte de anul trecut,si pe care ma gandeam sa o fac undeva in vara.Insa,se pare ca Adrian a fost mai rapid si a organizat,bineinteles pe Facebook,un event/plimbare catre palatul brancovenesc de la Potlogi.Tura a fost duminica si a avut in jur de 25 de participanti.Doritori au fost mai multi,insa prognoza meteo si cerul innorat care a fost de dimineata i-a cam speriat un pic :)
cutezatorii  :))
Recunosc,si eu ma gandeam ca o sa ne ploua un pic insa cum am iesit din Bucuresti am avut parte de soare,si pe parcursul zilei de o vreme excelenta pentru plimbare.
Planul initial era sa mergem la Potlogi si in drum sa ne oprim si la Stoenesti,la Palatul Druganescu,alt palat construit cu influente brancovenesti.Insa,neatentia ne-a jucat o festa si am ratat drumul/scurtatura care ne scotea din satul Bacu,direct la Floresti si imediat Stoenesti,drept pentru care am facut un ocol prin Joita-Cosoba-Trestieni-Floresti,ocol care ne-a obligat(desi la final s-a vazut ca am fi avut timp sa vizitam si Palatul Druganescu,dar deh...prea multe harti :))   )sa "sarim" peste oprirea de la Stoenesti,si sa mergem direct la Potlogi.

spitalul TBC Floresti

soseaua ce stabate satele gaiseni si carpenisu.

Despre drum.......la dus,s-a mers mai mult pe asfalt,prin sate si comune,dar am avut si portiuni de macadam,intre Cosoba siTtrestieni,si Trestieni-Floresti plus o mica bucata din drumul dintre Carpenisu si Potlogi,mai exact de la parcul petrolier pana la intrare in Potlogi.Drumul a fost foarte foarte liber,parca nici oamenii nu ieseau din curti.am remarcat de-a lungul comunei Joita o multime de case foarte frumoase,unele vechi,altele noi,dar majoritatea construite cu bun gust si musai cu o gradina cu cativa pomi fructiferi.
La intoarcere....din Potlogi am mers pana in Palanca,unde am traversat autostrada si am luat-o prin Bolintin Vale-Ciorogarla-Domnesti-Bucuresti.drumul a fost ceva mai aglomerat,cu preponderenta in Bolintin unde localnicii stateau practic pe partea carosabila,executand diferite activitati de duminica.
De remarcat din nou,legat de drum,ca toata lumea se pricepe la alcatuirea/modificarea/scurtatea unui traseu  :(

Cateva cuvinte despre Palatul Brancovenesc Potlogi......
Palatul de la Potlogi-Dambovita este, alaturi de palatul de la Mogosoaia si de cel de la Hurezi-Arges, unul din cele mai bine păstrate edificii brancovenesti.In mare se aseamănă destul de mult cu palatul de la Mogoşoaia, in special datorită prezenţei foişorului impunător in partea din faţă a clădirii – reprezentând principala cale de acces in palat – şi loggiei cu coloane in spate, legate intre ele printr-o sală sau hol lung care formează un fel de ax al întregii clădiri.Exista o bogata decoratie in piatra: portalurile de la intrarile principale, coloanele si balustradele foisorului, etc., „in care frunza de acant si floarea de crin se impletesc cu laleaua si garoafa orientala”.Acum,din ce am vazut,se pare ca exista sanse reale ca acest palat sa fie restaurat si repus in circuitul turistic al judetului Dambovita,un judet cu un potential destul de mare.
Programul de vizitare este de luni pana duminica intre orele 08.00-16.00,iar pretul unui bilet este de 4 lei.Exista 2 doamne care va pot insotii in turul palatului,atat la exterior cat si la interior(se pot vedea camerele,podul,pivnita,loggia,mica capela) si care va pot da multe informatii despre istoria palatului.Le multumesc pe aceasta cale.
Deasemeni multumesc pentru poze lui Alexandru Boia,si pentru informatii si idei domnului costin patrascu

Mai jos cateva poze de la palat:

Harta finala a traseului aici: